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Lou belèn prouvençau coumo punt d'acampado


Le Palais du Roure organise un cycle calendal autour d'une exposition et d'une crèche. Cette dernière attire la foule, car à la fois provençale et originale. La scène de la Nativité fait régulièrement l'objet de débats. Mais quel regard porte-t-on aujourd'hui sur la crèche ?



Les créations originales de Miquèu Cicculo au Palais du Roure (photo AC DR)
Les créations originales de Miquèu Cicculo au Palais du Roure (photo AC DR)
Uno trentenado de santoun de 30 cm soun esta crea pèr lou Paire Miquèu Cicculo e mes en scèno pèr Jan-Vitour Moureau, dins un decor qu'aqueste a dedica à Mistrau.
 
Countestualisa dins lou vilage de Maiano, lou belèn es istala dins la capello dóu Roure, ounte demoro lou cor de Baroncelli.
 
Tre qu'es rendu publi, vèi passa famiho, adulte de tóutis age. Esviho un interès toujour mai grand, e ço mau-grat la dimensioun primitivo d'aquéu tros d'istòri biblico. 

«Es quicon de famihié pèr li gènt»

Jan-Vitour Moureau : "mise en scène particulière pour santons de tradition" (photo AC DR)
Jan-Vitour Moureau : "mise en scène particulière pour santons de tradition" (photo AC DR)
Dintre li noumbrous vesitaire dóu Roure, Laurens Carletti, paire de famiho. Pèr éu, es l'escasenço de «vèire ço que pòu èstre fa e ço que pòu èstre mes en valour». Pamèns , es lou proumié cop que vèn mira lou belèn dóu Roure.
 
«Li belèn prouvençau an un pichot quaucarèn en mai, qu'an pas lis àutri belèn» jugo lou vesitaire qu'es tambèn atour culturau.
 
D'efèt, segound éu, aquelo especificita es degudo au «liò, qu'es lou pretèste pèr moustra tambèn touto la vido di vilage prouvençau».
 
Mai que mai, ço que i’agrado forço es «l'estetico poupulàri» que resulto di belèn.
 
Adounc se pòu pensa qu'es la bèuta dóu belèn que pivelo lou mai lou publi. Mai aquéu bèu belèn sarié à l'encop au cor di tradicioun de Franço e un enjò pèr la laïcita.
 
«La neissènço d'un enfant paure provo uno universalita : lou fa de se l'aproupria ansin es quicon de famihié pèr li gènt» fai remarca Laurens. Touto-fes, mau-grat sa counfessioun religiouso, Laurens es «perfetamen estaca à la laïcita, qu'es un gage dóu viéure-ensèm vertadié». 

La proufusioun de persounage fa lo belèn prouvençau

Laurent Carletti est venu admirer une création, mais aussi renouveler la magie de ces petits personnages qui disent une humanité (photo AC DR)
Laurent Carletti est venu admirer une création, mais aussi renouveler la magie de ces petits personnages qui disent une humanité (photo AC DR)
Despièi lou 8 de decèmbre, Jan-Vitour Moureau raconto i vesitaire li secret dóu belèn prouvençau. Ço que manco pas de nous estouna, es de vèire «un Jóusè en gardian e uno Marìo en Mirèio», fantasié que se trobo souncamen dins aquéu belèn mistralen.
 
«Quouro fau de belèn, assaje de li metre en scèno pèr li rèndre viéu, aqui arribon, soun atriva pèr quaucarèn» especifico lou benevòu, ancian salaria dóu Roure.
 
«Au Palais dóu Roure, avèn pres la coustumo de counvida e imagina un tèmo en raport emé l'estile dóu santoun», que preciso.
 
La proufusioun de persounage, «ispira di «pastouralo», fa lou belèn prouvençau. S'amo lis ana vèire pèr ço qu' «en Prouvènço es impourtant, e i a la bèuta dóu santoun».
 
Segound Jan-Vitour, «lou belèn es religious, mai après acò pòu èstre un pau proufane, emé l'arribado de l'enfant Jèsu en Prouvènço»...
 

Simbèu carga de valour universalo

Beaucoup de curieux visitent l'exposition à Avignon. La crèche pose des problèmes de conscience laïque à certains, mais si elle ne revêt pas pour tous une signification culturelle, elle est un acte culturel plutôt fédérateur (photo AC DR)
Beaucoup de curieux visitent l'exposition à Avignon. La crèche pose des problèmes de conscience laïque à certains, mais si elle ne revêt pas pour tous une signification culturelle, elle est un acte culturel plutôt fédérateur (photo AC DR)
Segur qu'aquelo aproupriacioun prouvençalo nous parèis naturalo !

Pamèns, «se fau pas faire que que siegue...» aviso lou benevòu. Que fau pas oublida que «Jèsu arribo souncamen dins la niue dóu 24 au 25, e qu'en genié s'i pauso li rèis mages, qu'avançèn pau à cha pau». Uno rigour que fai lou charme dóu belèn.
 
En brèu, dins aqueste countèste particulié que l'identita dóu belèn es raubado à de fin poulitico, li gènt, éli, sabon perqué van mira de belèn e perqué es un simbèu carga de valour universalo.
 
Lou belèn es pas souncamen lou crestianisme : es ço qu'unifico, raprocho, acampo davans la bèuta de l'art e de la pensado. 

Pèr mai d'enformacioun :

Palais du Roure – 3 rue Collège du Roure – 84000 Avignon
04 90 80 80 88
Jours d’ouverture : du mardi au samedi, sauf jours fériés.
Horaires :
14h-18h (Une crèche mistralienne et table calendale)
10h-13h/14h-18h (Exposition Grand format : le Rhône de Villeneuve)
Jusqu'au 9 janvier

Article écrit en provençal rhodanien, graphie mistralienne, avec les suggestions lexicales d'Alain Barthélemy.

Mercredi 16 Décembre 2015
Amy Cros




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Aquò d'Aquí c'est d'abord un magazine d'actualité sociétale sur 28 pages sans publicités, et s'y abonner c'est disposer d'un média engagé pour la langue occitane dans sa diversité dialectale pour dire la société.

Ce numéro d'hiver vous propose bien entendu une évocation du poète et globe trotter Roland Pécout, de son histoire personnelle et de cette originalité qui a consisté pour l'essentiel à aller à la rencontre de l'autre (Afghanistan, Scandinavie, Amérique latine...) pour comprendre qui l'on était. L'homme et l'intellectuel avait plusieurs dimensions, dont l'analyse historique et littéraire d'oc n'était pas la moindre. Mais nous avons choisi de l'évoquer avec l'écrivaine et chercheuse Danielle Julien.

 

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Robert Lafont cet intellectuel qui occupa le terrain social pour une renaissance occitane

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AIX-EN-PROVENCE. Le colloque du 14 octobre ouvre large l'éventail des domaines d'intervention d'un humaniste dont l'œuvre incontournable a généré et accompagné le second risorgimento de la conscience d'oc.


Robert Lafont fut l'artisan principal du second risorgimento de la langue d'oc. Mistral avait lié le premier à la production d'œuvres littéraires prestigieuses et à l'unité latine, Lafont, avant et après 1968 associa ce second regain à la critique coloniale et à la situation sociale comme à une relecture de l'histoire. Pour autant son œuvre littéraire et théorique, riche et diverse, marque encore tous les domaines de la création d'òc. 

 



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